امام خمینی، تفسیر و هرمنوتیک
نویسنده
چکیده مقاله:
مقایسه تطبیقى دیدگاههاى تفسیرى امام خمینى و دیدگاههاى هرمنوتیکى فلاسفه غرب است. دیدگاه امام خمینى راجع به تفسیر قرآن با آنچه در رابطه با تفسیر متون مقدس در غرب مطرح شده است همانندىها و ناهمانندىهاى دارد. نویسنده نخست دو دیدگاه هرمنوتیکى مطرح در غرب را که عبارتند از سنت شلایر ماخر و سنت هایدگر مطرح مىکند. سپس مبانى و پرسشهاى هرمنوتیکى از قبیل امکان و عدم امکان استفاده از قواعد عمومى فهم در فهم قرآن، امکان فهم بدون در نظر داشت مقصود مولف، اعتبار فهم، راهیابى به معناى نهایى متن را مطرح و دیدگاه امام خمینى را درباره هر یک توضیح مىدهد. در ادامه نقش پیشفرضها در تفسیر را از نظر امام مورد بررسى قرار مىدهد و تفاوت دیدگاه امام را با دیدگاههاى رایج در هرمنوتیک بیان مىکند و در پایان از راهیابى به باطن قرآن سخن گفته و نظر امام را در این باره مطرح و به این نتیجه مىرسد که رسیدن به باطن قرآن براى همه ممکن نیست.
منابع مشابه
امام خمینی و تفسیر هدفگرا
تفسیر هدفگرا از دیدگاه امام خمینى مورد بررسى قرار گرفته است. امام معتقد است قرآن باید با توجه مقصد و هدف نزولش تفسیر شود. نویسنده پس از بیان این نکته از نگاه امام خمینى که قرآن راز توانمندى و قدرت مسلمانان است، مهمترین شرط تفسیر را از نظر امام توجه به مقاصد و اهداف قرآن مىداند و تفاسیرى که در این راستا پدید نیامدهاند را در حقیقت تفسیر نمىداند. در ادامه چگونگى تشخیص اهداف قرآن را بررسى مى...
متن کاملتفسیر عرفانی از دیدگاه امام خمینی
در این مقاله در مورد تفسیر عرفانی از دیدگاه امام خمینی، در سه ساحت، بحث شده است: ساحت اول، ماهیت، ساحت دوم، مبانی، و ساحت سوم، شیوه. تفسیر عرفانی، شاخه ای از تفسیر است که عهدهدار بیان باطن آیات قرآن و معانی رمزی و اشاری آنها و مبتنی بر ذوق عرفانی و سیر و سلوک است و از طریق کشف و شهود به دست می آید. در تفسیر عرفانی، با قبول دلالت ظاهر آیات، وجهه همت مفسر، راهیابی به باطن آیات، اشارات و لطایف ...
متن کاملهرمنوتیک هرش و دانش تفسیر
هرمنوتیک هرش همانندىها و تفاوتهایى با دانش تفسیر دارد. برخى هرمنوتیک را به تأویل و عدهاى به تفسیر ترجمه مىکنند. اختلاف قرآنپژوهان در تعریف تفسیر و تأویل و تفاوت معنایى هرمنوتیک در دورههاى گوناگون تحول آن دو خاستگاه اصلى اختلاف در ترجمه و مراد از هرمنوتیک است. برخى در مواجهه با هرمنوتیک به افراط کشیده مىشوند و گروهى تفریط مىکنند و هر یک دلایلى براى باور خویش عرضه مىکنند. بنابراین در رو...
متن کاملرابطه خدا و خلق در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره)
چکیده: در اندیشه عارفان، جهانی متمایز از خداوند وجود ندارد و آنچه غیر یا ماسوی الله خوانده میشود، مظاهر و مجالی تجلیات وجود الهی هستند، وجودی که خویش را در جهان آفرینش به نمایش میگذارد. نگاه عارف برخلاف عالم و فیلسوف که به جهان از جهت ساختار طبیعی یا هستیشناختی نظر میافکنند، معطوف به مظهریت اسما و صفات حُسنای الهی بودن آن است که بهرهمند از آموزههای قرآنی نیز میباشد و این بهرهمندی در آثا...
متن کاملاحوال قلبی در تفسیر عرفانی امام خمینی(ره)
ازآنجا که غالبا زاویه دید امام خمینی در تفسیرآیات قرآن ، مبتنی بر این ساختار عرفانی است که کل تعینات خلقت بنابر استعداد وجودی ،آینه اسماء وصفات ربانی بوده و از حیات و شعور عالم غیب فیض می برند؛ می توانیم با توجه به جایگاه محوری قلب، نزد عرفا که به عنوان لطیفه ای روحانی ، دائما محل نزول و ادراک تجلیات شئون الهی بوده است، به اثبات شهود احوال باطنی آن در مراتبی همچون قرب ،ذکر وعبادت بپردازیم.چنین ...
متن کاملآشنایی با علم هرمنوتیک و مکاتب مختلف آن با نگاهی به اندیشههای امام خمینی(س)
این مقاله کوششی برای شناساندن مفهوم اصطلاح هرمنوتیک و بررسی دامنة فعالیتهای این علم است. هرمنوتیک رشتهای نوظهور در حوزة تفکر مغرب زمین است که پیشینة آن به نهضت اصلاح دینی و عصر روشنگری بازمیگردد. این شاخه از علم در دهههای اخیر رونق یافته و در کنار معرفت شناسی، فلسفة تحلیلی و زیبایی شناسی، شأن فلسفی ویژهای احراز کرده است. در این مقاله ابتدا، نظریات مکاتب هرمنوتیکی در سه بخش ار...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 19-20
صفحات 106- 123
تاریخ انتشار 2000-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023